6/29/2009

Semarak Babi: BN Menangguk Kesempatan
Oleh: T.T TING

Hari ini ialah hari terakhir. Mohamad Che Nai, Setiausaha Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) antara saki baki jentera bekas Menteri Besar DS Mahdir Khalid (MK) sedang ‘merintih kaki dan tangan’ tidak sabar lagi untuk melepas geram kepada rumah sembelih di Kampong Berjaya. Sepanduk dinaikkan oleh MBAS untuk menarik perhatian orang ramai, menggantikan notis perobohan yang biasanya ditampal. Hati sebahagian orang cina sekitarnya sakit dan pedih melihat gelagat MBAS. Apa yang tidak dibuat di zaman BN, nak dibuat di zaman PR. Group mereka sedang menggerodak dalam kerajaan PR di Kedah sekarang. Mereka tidak pernah berhenti. Mereka juga hendak berpolitik. Politik Babi!.

Politik Babi

Terdesak dengan prestasi lembab Barisan Nasional (BN) di Kedah, babi pula jadi bahan meraih populariti dan propaganda. Apalah nasib babi, sering berguna kepada BN yang nyawa-nyawa ikan untuk bernafas semula, biarlah dengan nafas berbau babi, asalkan dapat hidup menentang Pakatan Rakyat semula.

Sejak sebulan lalu, isu rumah sembelihan babi di Kampung Berjaya Alor Setar panas dan kelam kabut. Sejarahnya bermula 30 tahun lalu sewaktu kawasan itu belum dibangunkan dengan deretan premis perniagaan seperti sekarang. Dua tiga penyembelih (pemborong) babi mendirikan bangsal untuk menghentak kepala dan mencucuknya hingga mati sebelum dijual sebagai lauk. Tidak dapat dipastikan dari mana bekalan babi hidup diperolehi. 30 tahun dulu Kedah diperintah oleh BN. Tiada apa-apa yang berlaku sehingga kawasan itu dimajukan dan komplen mula kedengaran sekitar tahun 1990-an.

Exco dari BN yang pernah memegang portfolio Kerajaan Tempatan yang bertanggungjawab ke atas MBAS (Majlis Daerah Kota Setar) ialah Dato’ Bashah yang kebetulan juga adalah Adun kawasan terbabit. Dalam kes terbaru, Bashah akan mengapikan sentimen orang Melayu (UMNO) untuk menghentam kerajaan kerana membiarkan rumah sembelih itu. Demontrasi akan diadakan jika rumah itu tidak diroboh. Dia akan ambil kesempatan untuk menunjukkan taring politiknya yang hampir tercabut. Rumah sembelih itu adalah sebahagian talian hayat politik Dato’ Bashah.


Operasi dan Demontrasi

Beberapa bulan lalu, Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS) telah mengarahkan pusat itu ditutup kerana tiada lesen dan operasinya mengganggu persekitarannya. Maknanya, kewujudan dan operasinya telah melanggar undang-undang Pihak Berkuasa Tempatan. Sejak bila? 30 tahun dulu! 80 higga 100 ekor babi diproses di rumah itu untuk bekalan tempatan dan Pulau Pinang (?).

Awal bulan ini, MBAS telah menggerakkan oparasi perobohan selaras dengan undang-undang yang dikuatkuasakannya. Banyak pihak mewakili kaum cina terutama parti MCA dan Gerakan keluar berdemontrasi membantah operasi dan menuduh Kerajaan Pakatan Rakyat zalim kepada orang cina. BN dulu adil kerana tidak mengganggu rumah itu.

Di satu sudut lain, pimpinan UMNO Negeri dan Bahagian Pokok Sena mengadakan demontrasi supaya kandang itu tidak dipindahkan ke Pokok Sena. Maknanya, mereka juga tidak mahu ia beralih ke tempat lain. Dari mana mereka tahu bahawa ia akan ke Pokok Sena, kurang pasti. Tetapi mereka punya banyak sudut, jika kandang itu tidak dirobohkan juga, mereka akan berdemontrasi menyorak Kerajaan Negeri kerana tidak mengambil tindakan kepada rumah sembelih tanpa lesen, tindakan yang gagal mereka lakukan sejak 30 tahun dulu! Mereka membandingkan pula kes itu dengan kes perobohan rumah di Kg Bidan milik orang Melayu yang terlibat dengan pengambilan tanah oleh Yayasan Al-Bukhari walaupun tahu ia adalah kes yang jauh berbeza. Untung jadi pembangkang!.

YB Lim Guan Aik dan penyokong PR dari kaum cina merayu kepada MBAS untuk menangguhkannya, hingga ke peringkat memohon Menteri Besar campur tangan. Dalam pertemuan antara persatuan penyembelih dan MB yang diatur oleh YB Lee Guan Aik, ADUN DAP Kota Darul Aman, mereka memohon penangguhan selama sebulan. Tanah untuk tapak baru sudah diperolehi, kata mereka. Hasilnya MB meminta MBAS memberi masa sebulan untuk mereka berpindah secara sukarela. Maka terselamatlah rumah itu selama 30 hari.

Sewaktu pertemuan itu berlangsung, di hadapan rumah sembelih, pimpinan Gerakan dan MCA sedang bergambar beramai-ramai merakamkan kejayaan mereka mempertahankan kandang itu. Masing-masing cuba meraih populariti politik. Banner dinaikkan mendakwa kerajaan menindas orang cina pemakan babi, salah satunya membawa maksud “Tan Kote Kecut” ditujukan kepada Exco YB Tan Wei Tsu.

Exco Babi

Di satu sudut yang lain pula, YB Tan Wei Tsu sejak beberapa bulan dahulu menjadi pejuang babi dalam semua forum rasmi dan tidak rasmi. Dia menyatakan Kerajaan Negeri yang didokonginya menindas babi, makhluk yang tuhan jadikan untuk dimakan oleh sesetengah orang. Dilaporkan dia mendakwa Kerajaan Negeri ‘bodoh’ kerana cuba mengganggu rumah sembelih itu sewaktu meninjau kawasan baru di Bukit Selambau. Nasib baik wartawan yang cerdik tidak menulisnya.

Dia tidak mengambil kes ini sebagai Exco Kerajaan Negeri, tetapi bertindak seperti pembangkang. Dia tidak mengaturkan pertemuan dengan masyarakat cina untuk memberi penjelasan dan taklimat, tetapi bertindak memaki hamun kerajaan yang dianggotainya. Tugas berdiplomasi dan menyusun kerja yang perlu dalam kes ini dilakukan oleh YB Lee Guan Aik. Tan dilapor mempunyai rancangan berkongsi perniagaan menternak babi di Kedah, sebab itu beliau hilang focus sebagai Exco. Beliau antara yang paling marah bila Kerajaan Negeri membatalkan keputusan kerajaan BN dulu untuk buka ladang babi di Bukit Selambau.

Tan tidak buat kerja tentang orang cina. Dia hanya tahu menghentam bila ada isu. Dia jadi pembangkang dalam kerajaan. Tiada kertas yang dibentang dalam Mesyuarat Exco tentang hal ini. Sebenarnya tiada tapak cadangan baru dicari untuk penempatan semula rumah itu. Tan hanya fokus untuk membuka kandang dan ladang babi, bukan rumah sembelih. Padahal, kedah tidak pernah bercadang menjadi pembekal babi.

Lompat

Isu babi ini kini melarat menjadi ‘papan anjal’ untuk beberapa ADUN yang tamak membuat ‘balik kuang’. Mereka jangka papan anjal babi ini mungkin mampu melonjakkan lompatan mereka ke seberang sana. Di sebelah sana MK dan orang-orangnya sedang menanti dengan ganjaran lumayan. MK mulakan dengan mengekori Tuanku Sultan ke London baru-baru ini. Di susun saki baki orang-orangnya dalam KCS untuk membuat gerakan membangkitkan kemarahan. Ketua di sebelah sini masih orang yang sama, Papan anjal itu nampaknya sedang ‘meliuk lentur’. Peserta pertama di atas papan itu adalah Melayu yang tidak pernah menjamah babi pun. Inilah semarak babi- politik babi.


Labels: