9/28/2009

ABAIKAN AKHLAK BERJEMAAH – KHALID SAMAD LEBIH SUDU DARI KUAH

oleh: Penyapilidi09

Dalam banyak hal dalam Pakatan Rakyat (PR), jika berlaku sebarang isu dan insiden, pasti Khalid Samad (KS) akan terlibat dan terbabit. Kadang-kadang dia menjadi punca, kadang-kadang dia suka campur tangan dalam hal yang dia tidak sepatutnya campurtangan. Macam ada satu ego besar dalam kepalanya, orang lain lemah dan jahil, dia bijak dan berani, mula menggelojoh tak tentu pasal. Dia kekadang macam desperado dalam PAS, tapi tidak cukup bijak untuk melawan ‘gangster dadah’ dalam UMNO/BN, kadang-kadang tembakannya mengena tingkap rumahnya sendiri. Kekadang tiang rumahnya pun nak dicabut untuk mengambil hati sesetengah pihak. Betul kata abangnya Shahril Samad, KS yang sepatutnya masuk UMNO dengan tingkah lakunya itu, bukannya mengajak saya (Shahril) menyertai PAS atau PR. Dia dengan Dr Dzulkifli Ahmad dua kali lima. Profersional + ulama’ jadian =tak ketahuan punca.

Dia menulis sejarah politiknyanya dalam blog, tapi ada yang ‘tertinggal’. Orang yang pernah sezaman dengannya di UK tahun 70-an tahu sangat hal dia ni. Zaman cerdik pandai di UK menyertai PAS, dia menyertai group ‘Suara Islam’, bagi menyaingi PAS dan IRC waktu itu. Bila balik ke Malaysia, dia berusaha menubuhkan Parti Negara Islam, kerana dia tak percaya PAS boleh menjadi platformnya untuk memperjuangkan Islam. Apabila gagal dengan parti idamannya, dia menyertai PAS pada 1983, tapi dengan stail dan pembawaannya yang berpusat pada batang tubuhnya.

Dia menghentam pimpinan PAS termasuk Presiden secara terbuka di hadapan penyokongnya.Dia pernah meminggirkan diri dari PAS agak lama dalam tahun 1990-an, hanya datang bila diminta jadi calon PAS beberapa kali. Bila menang menjadi MP PAS bagi Shah Alam, dia buat hal seolah-olah PAS tiada Presiden dan Jawatankuasa yang memutuskan sesuatu perkara. Dia akan bersuara dulu dari keputusan parti. Dia lebih sudu dari kuah, kata pepatah baru, ‘tayar belakang potong tayar depan’!

Bukan sekali dia bertelagah dengan pimpinan PAS Negeri Selangor yang mungkin dianggap tidak cerdik seperti dirinya. Kerana disiplin yang tak menentu, kelantangan tak bertempat, menghentam pimpinan sesuka mulutnya, Pesuruhjaya PAS Selangor merombak kepimpinan Badan Perhubungan Negeri PAS Selangor (BPPNS) untuk meminggirkannya.

KS tidak segan silu menghentam Presiden Parti dalam majlis anjurannya. Kawan-kawan di Shah Alam lali dengan tabiatnya itu. Mungkin kerana dia rasa dia lebih cerdik dari semua AJK PAS Pusat yang lain, dia cuba mempengaruhi apa sahaja keputusan yang dibuat oleh PAS. Bila pandangannya tidak selari dengan keputusan mesyuarat, dia mula guna platform luar, mendedahkan rahsia parti dan butiran mesyuarat kepada sekutunya, termasuk DS Anwar Ibrahim.

Kini, dalam episode selcat di Selangor, dia menghentam Dato’ Dr Hassan Ali (HA) yang memberi cadangan dan kritikan kepada cara selcat menjalankan siasatan. Hentamannya mendahului Parti dan bertentangan dengan BPPNS. Mungkin dia rasa kerana dia Ahli Jawatankuasa Lajnah Politik PAS Pusat, dia lebih tinggi dari Pesuruhjaya Negeri. Tiada siapa dari kalangan pimpinan tertinggi PAS membuat sebarang komen, selain dari KS yang menghentam teruk HA demi menjaga hati pimpinan PKR dan DAP. Kini dia dan Dr Dzulkifli sangat vokal di luar disiplin jemaah menghentam HA.

Isunya sangat jelas, kata HA, kebanyakan pegawai kanan kerajaan yang dihadapkan kepada Selcat adalah Melayu, mereka seolah dibuli dan diperlakukan seperti budak sekolah oleh Pengerusi dan Jawatankuasa Selcat yang kebanyakannya bukan Melayu. HA bimbang gelombang akibat ‘hadiah penyapu Khir Toyo’ berulang di Selangor dan kerajaan PR akan tumbang. HA pernah menjadi Penolong Pegawai Daerah Kuala Selangor, dan dia faham perasaan dan signal yang diberikan oleh Pegawai Kerajaan.

HA mencadangkan kaedah siasatan dan keanggotaan diubah supaya lebih sesuai dengan kelompok orang yang disiasat, tak lah menjadi macam membuli budak sekolah. Ini kerana HA mendapat maklumbalas yang negative dari pegawai kanan kerajaan negeri tentang kerja Selcat itu. Sewajarnya cadangan ini dibawa berbincang dalam pimpinan Kerajaan Negeri, bukan menjadi bahan Ahli Parlimen ‘pembangkang’ yang merasa diri sudah jadi kerajaan macam KS dan Dr Dzulkifli menghentam orang sendiri. Ketua Negerinya pulak tu. Apa pula tanggapan orang ramai (kumpulan rakyat terbanyak) kepada organisasi PAS yang bertelagah sesama sendiri dalam usaha KS dan Dr Dzul menjaga hati DAP dan PKR?

Khir Toyo tersembam kerana menghadiahkan penyapu kepada penjawat awam yang melaksanakan dasar yang diputuskan oleh orang politik, PR akan tersembam kerana orang politik dalam selcat dan KS tersilap membaca keupayaan sebenar penjawat awam.